Thursday, January 31, 2013

Kerja seorang Helpdesk

Dah jadi lumrah kehidupan, yang pandai dipuji, yang tak pandai digelaki. Ouh, digelak sahaja. Remove 'i' tu. Aku admit la kan, aku takde la pandai mane pun bab-bab IT ni. Setakat nak tengok tengok macam tu boleh la. Nak tanya aku logic disebalik error tu memang susah la aku nak explain.

"kenapa pc i tibe-tibe jadi lembab ni??? "
"kenapa outlook i tiba-tiba crash ni??"
"kenapa ID i tibe-tibe lock ni??" 

Yang ni kire OK lagi la kan. Yang paling aku rasa macam nak cepuk-cepuk user bile;

"kenapa i tanye number phone support u tak tau ni??"
"kalau u tak tau, buat ape u keje bahagian IT??"  *ni sangat membengangkan aku*

Nak je aku jawab;

"saya bukan counter pertanyaan phone number cik..kalau nak tau phone number sile call receptionist..tak pun beli buku yellow pages..hewhewhew"

"cik.. kalau cik keje bahagian engineering, tapi cik ditanya soalan bahagian kesusasteraan, agak-agak cik boleh jawab tak??hewhewhew.."

Aku dah lali dengan maki hamun user. Tapi ade jugak la part yang aku tak tahan, tetibe air mate gedebuk jatuh. Bunyi gedebuk tu sangat dramatik. Sesuai dengan jiwa aku yang agak sensitip ni. Eceh.

Yang maki hamun tu memang direct kan. Yang jenis sarcastic pun ada. Gelak sinis bila kita tak tau. Boleh tak kalau jangan gelak sinis. Sakit hati betul la. Tapi dari sudut positif, takdela emosi meracau sangat. At least dia 'GELAK'. Heh.

Kalau lah manusia ni semua berbudi bahasa, mesti sindrom tersentap tu takde kat dunia ni. What say you?

5 comments:

whiteapple said...

Aku pnh kena dgn client cmni!! pndg rendah sbb aku bru keje. Hampeh! Last2 bos aku tlg settle.huhu

Esyah Azman said...

Cma jge org petronas ek? Diorg mmg cmtu xske org ip..huhu.ldulu sy kje contract kt sane..kt tower 2 level 62..

Esyah Azman said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

esyah: ha ah..kena support petronas staff.. huuu.. ntah la. xphm jgk mindset derang ni..sorg ckp xske, abis sume jdi x ske...padahal ok je kot..xkn xleh nk fkir kiteorg handle byak mane user...wuwuuww

Unknown said...

cida: hahaha. ko xpela cida.. bos ko ade yg baik hati..kekeke.. tpi bengang jgk la kan..hehehe