Friday, February 19, 2016

Anak picky eaters & Tambah selera makan

Sape yang anak-anak memang jenis picky eaters? Ya Allah, Danish memang sangat picky eaters and now he refused to drink formula milk. Kalau direct breastfeed baru dia minum. Aku memang risau tahap langit ke tujuh kalau jadi macam ni. Yela, healthy food tak nak makan. Junk food boleh pulak budak ni makan sampai habis.

Macam-macam cara dah nak tambah selera makan Danish.

1) Tukar formula milk

Asal dia minum S26 and after colleague advise to change the milk, so aku try la Pediasure Vanilla flavour. Ok sedap yang amat ye! Rasa macam aku je yang nk minum. Firstly, aku try bagi tu dia taknak, maybe manis. Then, aku mix dengan S26. Dia minum sikit then taknak. Campak botol susu taknak. Botol susu mahal tu nakkk. T__T

2) Beli vitamin appeton (Lysine)

Yang ni memang Danish makan. Siap nganga luas-luas. Tapi........ Selera makan sama je. Still picky eaters.
Aku kecewa. Google sana sini kot-kot la terjumpa cara lain nak tambah selera makan.

3) Mandi dengan daun kucai

Ni aku jumpa dalam google. Mandikan Danish 3 hari (time senja) pun sama je. Nan hadooo.

Cara-caranya:


  • Bersihkan daun kucai sampai hilang pasir tu.
  • Rendam daun kucai dalam air suam (letak air dlm half baldi)
  • Mandikan sambil gosok-gosok bahagian belakang
  • Jangan bilas dah dengan air biasa. Biarkan je air daun kucai tu kering
Semua cara kat atas memang tak menjadi dengan Danish. Maybe korang boleh try kat anak korang. Kotla memang boleh tambah selera makan. Kita cuba dan tawakal ye. 

So now aku still lagi cari method yang nak tambah selera makan Danish. Yela, dah 1 tahun 6 bulan, tapi berat die 8kg je. Aku tak tau la kot maybe memang genetik ke macam mana. Nak cakap aku kurus, tu memang tak logik la sebab aku berisi yang amat. HAHA. Kalau husband maybe la kot. Makan ape pun, tapi badan maintain. Hehe..

Hopefully aku akan jumpa method untuk tambah selera makan and gain his weight in a short time. :)

No comments: