Tuesday, March 29, 2011

Golongan " On Off "

On Off. On off. Aku maksudkan On Off dalam berhijab. On off Tu bahasa standard la untuk zaman sekarang. Kalau zaman mak aku dulu, aku kurang pasti pulak term yang paling dekat dengan hati dieorang.

Dulu aku pun kurang sempurna jugak. Sekarang pun sama, tapi taklah macam dulu tahap keterukan aku tu. Hehe.. Main suka hati je on off berhijab ni. Time tu langsung tak fikir dosa pahala. Yang penting, keselesaan. Kalau keluar dengan kawan-kawan yang berhijab, aku follow dieorang, kalau hang out dengan kawan-kawan yang tak berhijab, aku follow dieorang.

Kalau keluar dengan parents, suka hati aku pulak nak berhijab ke tak. Mana pegangan aku time tu?

Masa tu, yang aku fikir, berhijab adalah sekadar ikutan tetapi bukan atas kemahuan sendiri dan tuntutan dalam Islam. Nauzubillah. Jauh aku menyimpang.

Kini, aku makin mengerti, kenapa kaum wanita perlu berhijab. Kini, dah ramai yang berhijab. Alhamdulillah. Mungkin trend berhijab yang makin meluas dah jadi ikutan. Langkah yang bagus untuk menarik lebih ramai wanita untuk bertudung. Tapi, aku pelik, kenapa segelintir manusia masih bercakap seperti tin kosong;

" yang pakai tudung tu, bukan semuanya baik, baik tak payah pakai tudung kalau macam tu. "

Aku pantang kalau dengar orang cakap macam ni. Hot semacam je bila dengar. Hello, pakai tudung tu tuntutan ye noks. Baik ke, tak baik ke, semua tu boleh diajar, diasah, dididik. At least, mereka tau apa yang Islam wajibkan ke atas kaum wanita. Kan lagi baik kau cakap macam ni;

" baik aku bertudung, dan aku akan cuba perbaiki diri dari menuding jari menyalahkan orang lain.. "

Yes, berusaha untuk berhijrah. Aku bukan manusia yang sempurna. Apa yang aku luahkan ini, untuk peringatan aku jugak. Kadang-kadang aku pun lalai dalam memenuhi tuntutan agama. Jadi, sama-sama kita berusaha ke arah kebaikan ye!

Ha, yang penting, berhijab itu dituntut dalam Islam. :)

Janganlah marahkan aku ye. Aku cuma beri peringatan untuk diri sendiri, dan tak salah kalau aku share kan? Kan? ;) Yang penting, i love all of you readers! Love!

6 comments:

intanurulfateha said...

betul :)

ejoncb said...

kukui~~hehehe..betul tu cip cma..hihi

Anonymous said...

bertudung dh cntik... tp sy tegur lah ckit... kurangkan pakaian ketat-ketat... labuh dh tp ketat... cara berpakaian yg sebenar labuh, longgar, dan menutup aurat... berhijab menutup dada... sy suka bc blog awk :)

Unknown said...

intan: :)

Unknown said...

ejon: huhu....zaman kite yg mcm2 op...huhu....

Unknown said...

awk: thanks for the comments...insyaallah, sy cuba utk ubah diri.. also, thanks bce blog sy.. appreciate it.. :)