Saturday, January 7, 2012

Beza Ganu dan Kelate

Assalamualaikum

"Gane gamok orang ganu? Orang dok berape nok ganu pun same ah..Sehak-sehak blake ke dok?? "

Ada segelintir kawan aku yang berasal dari negeri lain selain terengganu dengan kelantan, seringkali tertukar dialek antara terengganu dan kelantan (owoh, skema gila ayat).

Kadang tu, dialek kelantan dikatanya, terengganu or vice versa. Erm, pada pandangan telinga, kelantan lebih kepada 'eeeee' kat hujung ayat. Sila nganga mulut separa terbuka dan keluarkan nafas dari kerongkong sambil sebut eee.

Ok, aku kasik la sebijik contoh dialek kelantan, makeeeeee ikeeeee dengeeee nasiiiikk.....Nampak tak? Kan lembut tu.

Kalau terengganu, makangggggg ikangggg denganggggg nasinggggg.. Ok, nasing tu aku tipu je.

Kau nampak tak beza tu? E dengan G jauh bezanyaa.. Bukan E dengan B yang nampak seolah-olah sama dari segi bentuk.

Even aku orang terengganu dan boyfie kelantan, tapi kami lagi prefer cakap bahasa kami sendiri. Dia cakap kelantan, aku balas dalam terengganu. Sebab, aku tak fluent cakap kelantan. Dia selalu bagitau, kalau aku cakap kelantan, mesti bunyi siam. Siam??? Aku nak explore la, siam cakap macam mana. Haha!

Pandangan aku, cuma satu je persamaan sebutan antara kelantan dan terengganu. CICOH BUDU. Memang legend ayat ni. HAHA !

6 comments:

Mr feckry said...

bini wa pun ckap macam tu..bile dah kawen dengan awek tok jiring ni, baru wa boleh cam dialek ganu yang sebenar..

Adila :) said...

proud to be kelatenessse! hehe

mlm ni GOMO KELATE GOMO! awok tganu nok sokong alik sek red warriors ko sek alik ngri semileeee..hehe

J.Syazwana said...

terengganu boleh paham lagi.
kelantan tak paham langsung.
huhu

naseb baik saya ngan akram dua2 johor. hahahaha

amira faqihah said...

ahha,,,tp ade jgk certain ganu kecek kelate en :)

Zurina Hj.Zainal said...

saya x faham kecek dua2 negeri ni...hehehe...

Unknown said...

sebab kelantan bercampur dengan dialek siam org kelantan byk mix siam lain dengan terengganu sesetengah mix siam jugak tapi more mix cina