Friday, February 1, 2013

Anak terengganu dulu kini dan selamanya

Semalam kawan aku ade suggest tengok video siti aminah di German kat Youtube. Aku memang tak pernah tengok la video ni. Biasa, kalau aku bukak youtube banyak dengar-dengar lagu then tengok cerita korea. Heh. First time tengok video ni, reaksi aku;

"Eh anak melayu ke anak german ni??"

Tengok lagi tengok lagi, dengar dia cakap Kedah/Penang. Tiba-tiba aku rasa tahap kecomelan budak tu awesome! COMEL ! siap nyanyi lagu P Ramlee, pastu oh bangau oh bangau. Haha..



Sangat pekat dialek dieorang. Orang cakap, tak lupa asal usul. Pasal ada yang baru duduk luar negara beberapa bulan, balik Malaysia dah jadi slang;

"APEEE KEBERRRR.. SAYEE KURENGG FAHEMMM APEE YANGGG KORENGGG CAKEEPPP.."

hehehehe.. terus jadi macam tu kan. 

Tapi jangan cakap yang luar negara la, yang asal Terengganu pastu kena kerja or study kat KL pun ada yang keras lidah dah nak cakap dialek Terengganu bile balik negeri.

"AWAK.. ADE NYAMAKKK DEKAT MUKE AWAK TU.. CEPAT TEMBAS SKARANG.. !!"

*Nyamak = Nyamuk
*Tembas = Teboh

krik..krikkk..krikkkk.. krikkk... hewhewhew..

2 comments:

Unknown said...

bila hidup dalam lingkaran yang semakin sempit ni macam-macam bahasa cepat je kita akan tahu dan pelajari . hehe .

dunia kan di hujung jari , =)

ahmadhiSyam said...

nyamak beberon...trehehe