Sunday, March 31, 2013

Jenis tudung sesuai untuk akad nikah / resepsi

Lebih kurang 1 bulan lebih lagi nak majlis ni. Tapi aku still lagi tak tau nak stylekan tudung untuk akad nikah ngan resepsi. Merata picture aku browse. Semua cantik tapi aku tak tau nak pakai macam mana. So, end up aku pun close google and tidor. Lagi best. Heh.

Ciri-ciri penting untuk tudung kahwin/ akad nikah. *bagi aku la*

1) SIMPLE
- if baju or veil dah banyak beads, aku rasa nak carik tudung plain je. Tapi taknak jenis tudung ekspres tu. Yang ada awning tu. Pasal, muka aku tak sesuai kot nak pakai tudung macam tu. Dari dulu lagi kurang suka pakai tudung macam ni. Tak tau la nape.

Aku suka yang melekat macam ni.


2) MELEKAT ELOK KAT DAHI
- aku nak jenis tudung macam ni. Tapi tak sure material jenis apa yang elok. Sebab, if tudung tu melekat elok, senang la nak bentuk.

Aku rasa, material sesuai yang jenis stretchable tu kot, pasal material macam tu je yang boleh melekat elok and takde serabut dekat bahagian leher. Kan? Aku rase jela. heh.

3) TAK NIPIS
- kalau boleh tudung tu tak nak nipis / see through. Pasal time tunang hari tu, aku beli dekat Jakel shawl chiffon. Cantik, tapi nipis dan aku rasa sangat tak cantik oh. Heh. Ni la akibat beli tudung last minit.

Bila tengok balik macam tak cantik pakai macam tu. So, kali ni memang aku nak carik yang jenis tebal sikit and fully covered. In Sha Allah :)

4) MURAH BUT CANTIK
- dalam internet macam-macam jenis tudung yang kau boleh tengok. Memang rambang mata. Tapi, ada certain penjual jual tudung melampau-lampau harganya sampaikan RM200++. Aku rasa tak berbaloi nak beli. Sebab tudung yang berbeads tu pakai sekali je. Contoh terdekat, shawl tunang hari tu. Sekali tu jela aku pakai. Haha..

1 comment:

Anonymous said...

Nak cantik pun wajib tutup aurat. Ni tudung wanita zaman jahilliyah !