Wednesday, July 13, 2011

PTD Exam untuk kedua kalinya|Tips included!


PTD. Semua orang kerajaan tau, PTD tu stands for what. Pegawai Tadbir Diplomatik M41. Tapi, sape-sape yang pergi exam, agak kecewa pasal susah kot nak lepas. Padahal, soalan maths tahap SPM je pun. Kerek tak ayat aku? Yup! Memang.

Ni second time aku dapat pergi exam PTD. Pada pemikiran aku, mesti result sama je. *GAGAL*
Bukan aku nak down kan diri sendiri. Dah memang macam tu kot result dia. Tapi, demi mak dan ayah, aku pergi jugak exam tu for this week. Kena gembirakan mak ayah ok. Precious tu.

So, the best tips yang aku dapat dari colleague aku yang dah lulus exam, tapi sangkut kat PAC.

1) Bukak internet, cari pasal kenegaraan. Bapak! Banyak gile nak kena baca, so main fb.

2) Bukak buku maths PMR dan SPM. Tapi, lupa formula maths. Down. Tutup buku, tidur.

3) Jawab tiap soalan within 1 min. Don't overthinking.
* Aku ni jenis overthinking. Pasal tu kot aku tak lulus.

4) Last tip, kalau tak tau nak jawab, guna dadu.

Hmm.. Menarik minat jugak tips dia ni. Boleh try kot. Tapi, aku memang tak berharap sangat pun. Mostly, yang mintak PTD ni, ramai yang dapat pergi exam 16 Julai ni. So, percentage nak dapat job ni 0.001% je. Bukan aku nak down diri sendiri, tapi ni namanya reverse psychology. Again. Pft!

Satu hal lagi, nak beli bahan rujukan pun susah. Bukan susah ape, cuma malas nak beli buku tebal-tebal yang memang aku tak baca. Nak beli yang online pulak, macam mahal pulak. Haha. Kedekut gila.

Hopefully, aku dapat buat yang terbaik la exam kali ni. Amin..~

3 comments:

Mr feckry said...

ade rezeki lu nanti

besi said...

gud luck exam...fuhhh

harun said...

ah yeye je kau konon 0.0001%.. padahal stadi kemain